Dagen D

Den 6:e juni 1944, landsteg över 160 000 soldater utmed kustremsan i Normandie. På vår resa till Frankrike besökte vi flera historiska platser från 2:a världskriget. Bla annat den lilla byn Arromanches. Här finns rester av Mulberryhamnen, en konstgjord hamn som användes för att forsla iland gods. Ett nästan ofattbart projekt, läs mer om den här. 
I byn finns också ett fantastiskt muséum som man absolut inte får missa. Flera gånger stod jag med gapande mun och insåg hur lite jag egentligen visste om Dagen D. Det jag lärde mig i skolan har jag för länge sen glömt. Men det är jag det..... ;)
 
Är ni minsta historieintresserade så råder jag er verkligen att åka hit. Intressant, informativt, mäktigt och, förlåt om det låter underligt i dessa sammanhang, väldigt väldigt vackert.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Amerikanska krigskyrkogården på Omaha Beach, ett av landstigningsställena. 
 
 
Ännu en landstigningsplats, Pointe du Hoc.
 
 
Vi besökte även en tysk krigskyrkogård. 
 
 
Så många släckta liv, så många tragedier, så många öden.
Man kan inte låta bli att undra över hur Europa hade sett ut idag om inte allt detta hänt.
 
Det var en mäktig dag.
 
Länkar:
 
 
 
Resor | Frankrike, Tips, Utflykter | |
#1 - - Anna:

Jag tycker att det är jätte fina bilder!

Upp