Vivian Maier.

Idag har vi varit på en fotoutställning i Helsingborg, Vivian Maiers bilder visas på Dunkers. En helt fantastisk utställning, utan tvekan den mest inspirerande och intressanta jag sett! 
På utställningar brukar man visa en dokumentär om fotografen i fråga, jag brukar titta en liten stund, men tröttnar snabbt och vill bara ut och se bilderna. Trist beteende kanske, men det är sån jag är. Det är bilderna jag vill se, det är därför jag är där. Ibland blir man imponerad, ibland inte. Alltför ofta har jag undrat: hur har detta kunnat bli så berömt och omtalat? Jag har inte inte för mitt liv kunnat se storheten i bilderna. Har man bara ett namn är allt du gör fantastiskt. 
 
Men Vivien, hon imponerade stort på mig, en intressant människa och en fantastisk fotograf.
Hon levde sitt liv i skuggan, långt från berömmelse och kändisskap, en människa som ansågs lite suspekt, med all rätt, hon var nog mycket komplicerad. Hon jobbade som barnflicka men hade en stor passion, gatubilder. Och vilka gatubilder! Hon behärskade verkligen konsten att fånga ett ögonblick till fullo.
Men hon visade aldrig bilderna för någon.
 
Allt detta uppdagades när någon köpte en låda på loppis, i lådan fanns en del av hennes bilder och därmed var "cirkusen" igång. Man letade forskade och förundrades.
Vilken tur för oss, för mig. Jag vill ut, ut och fota gatubilder igen. Tack Vivian!
 
 
 
 
 
Våra kära makar var inte lika intresserade men väntade tålmodigt tills vi var klara...
 
 
 
 
 
 
Ditten och datten | Foto, Skåne, Tips, Utflykter, Vänner | |
#1 - - Anna:

Såg utställningen i Göteborg. Helt fantastiska bilder. Jag kunde ha gått där och tittat på dem hur länge som helst.

Svar: Härligt Anna!
Anneli Esséus

#2 - - Sassa:

Oerhört imponerande utställning, man fick energi av hennes bilder på något vis.

Svar: Det fick man verkligen Sassa!
Anneli Esséus

Upp