Den här sommaren kommer inte att gå till historien

som den bästa precis. 
Denna sommar, om man ska kalla den det, har verkligen varit ombytlig, ena dagen stekhet, nästa dag regn och blåst, och KALLT. Förlåt mig nu, och jag ska vara riktigt politiskt inkorrekt: Skulle det inte bli VARMARE av klimatförändringarna? 
Nej, jag är ingen klimatförnekare, jag ville bara gnälla av mig lite. Jag vill ha tillbaka mina barndoms somrar, dom som var oändliga, soliga, med mycket bad och med barfotaväder varje dag!
 
Nåväl, förklaringen till min bitterhet idag beror på att vi befinner oss i Skagen, en av de vackraste platserna man kan tänka sig. Det är inte därför jag är sur. Det är vädret!  Maken och jag tänkte ta en romantiskt promenad ut på Grenen, platsen där Skagerack och Kattegatt möts. Man kan se de båda havens vågor mötas på en speciell punkt. Det är magiskt, och lite romantiskt såklart. 
 
Nu blev det inte så. Vädrets makter spelar oss ännu en ett spratt och låter oss veta att här är det inte vi som bestämmer. Det ligger ett grått täcke utanför dörren, regnet öser ner och hårda vindar viftar åt alla väderstreck, och fan vet om det inte regnar underifrån också. 
 
Japp, humöret var ju såklart inte det bästa hos frun i huset, förlåt, husbilen. Det fick bli lite portvin och en match Yatzy. Frun förlorade. Det var då fan flög i henne....
 
-Har jag åkt hit för att se mötet mellan haven en gång till i livet, så ska jag fan i mig göra det också. Så det så!
 
Det blev en blöt färd, först med cykeln, sen en  minst lika lång promenad utmed stranden. Men ack så vackert. 
Genomblöt, sandig upp till knäna, men väldigt lycklig,  återvände hon till sin käre make och fick en varm skål med soppa. Och en handuk. 
 
 
 
 
 
 
 
Här, precis här, möts haven, svårt att förmedla på en bild, men det är en smått magisk plats, jag lovar. Det finns inte många platser i världen man faktiskt kan se detta fenomen. 
 
 

På tur med Jösse | Danmark, Husbilsliv, Livet, Sommar | |
Upp