Spotlight!

Vi var på bio igår. Filmen Spotlight har vunnit två Oscar, en för bästa film och en för bästa orginalmanus, förväntningarna var höga minst sagt.
Grundade innan med mat och vin förstås, denna gång på La Barca
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Filmen då? Den handlar om skandalen om sexuellt övergrepp på barn inom den katolska kyrkan på 70-80-talet. (Och kanske pågår än idag?)
Den handlar om korruption, mörkläggning, dubbelmoral, svågerpolitik och pedofili. Man blir chockad, äcklad och stum över hur allt detta faktiskt kunde fortgå under så lång tid. Trots alla varningsklockor. Man valde helt enkelt att blunda, inte lyssna under så många år.
Alla dessa barn........
 
Den utbredda skandalen avslöjades till sist i sin helhet av The Boston Globe
som för detta vann Pulitzer-priset 2003.
 
En skakande film. Men värd en Oscar? Nja, jag vet inte, bitvis var den faktiskt ganska seg. Intressant, men seg. Filmen slutar med att artikeln kommer ut i tidningen och hur dom blir fullständigt nedringda på redaktionen av människor som ville berätta om vad dom varit med om.
Jag hade velat se mer. Vad hände med alla präster?  Jag ville se dem plågas ordentligt, vrida sig som de små giftormarormar dom är i rätten. Se rädslan och skräcken i deras ögon, skammen.
Men jag är kanske bara för dramatisk?
 
Och vad hände med alla dessa barn?
Alla dessa tusentals tragiska livsöden,alla förstörda relationer, alla själmord.
 
Fruktansvärt. Ofattbart. 
 
Ditten och datten, Tankar och funderingar | Bio, Restaurangbesök, Vänner | |
#1 - - rememberthiis.blogg.se:

Mysigt :))

Svar: Mmmmmmm...... det var det verkligen. 😊
Anneli Esséus

#2 - - Krönikören:

Jag har inte sett filmen, men jag håller med ändå. Om det att man vill att plågoandarna ska plågas själva. Rejält. Det är en viss njutning i att se äckel plågas. Jepp, sån är jag.

Svar: Skönt att höra! Det är helt otroligt att det har hänt. Och att det kunnat fortgå så länge.
Anneli Esséus

Upp