Sara Mohammad

Lyssnade häromdagen på Sara Mohammads sommarprogram. Det hon hade att berätta gjorde mig både sorgsen, rädd och förbannad. Jag fick höra en mycket stark historia om ren och skär skräck men också om en kvinnas mod och styrka.
 
Lyssna på henne och försök sedan att övertyga mig att kvinnoförtryck inte har med kultur att göra.
 
Det här är inte lätt att skriva för jag måste erkänna att jag ibland blir rädd, rädd för alla  PK- kvinnor som genast far i taket när man råkar nämna detta högt.
Är dom både blinda och döva? Varför får vi inte prata högt om detta? Och vilket jävla I-landsproblem, rädd för vad andra ska tycka?!
I det här landet får vi faktiskt tycka vad vi vill! OCH, vi får skriva vad vi vill.
 
Jag har aldrig sagt att det inte existerar något kvinnoförtryck i Sverige, det finns det absolut. Det finns många exempel på det. Men jag vill mena att vi generellt sett inte är det. Däremot är vi utsatta för sexism, det är en annan sak, en helt annan sak, blanda inte ihop dessa begrepp. 
 
Fråga Sara, hon vet vad riktigt förtryck är, hon minns och hon kämpar för oss alla. Borde inte vi som fått växa upp i ett land som i alla fall strävar efter att bli jämlikt, stå vid hennes sida, kämpa emot? Istället för att stilla se på hur förtrycket sakta sprider sina fula vingar över oss.
Skilda badtider för män och kvinnor, tex, bara ett litet exempel på hur vi i "all välmening" vill göra livet lättare för en liten grupp människor. 
 Varför sätter vi inte ner foten? För att det inte gäller oss? Det gör det, i allra högsta grad. 
 
Märkligt hur en del saker blir, det som kallas förtryck i ett avlägset land kallas för "tolerans" i ett annat.
 
Eller är det bara jag som inte fattar?
 
 
 
Sara Mohammad. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio
 
Läs mer om Sara här.
 
Se även detta: https://www.youtube.com/watch?v=q6Wrhivp7eQ
Tankar och funderingar | |
#1 - - Tommy Glanby:

Bra skrivet! En annan stark kvinna som flytt förtrycket är Ayaan Hirsi Ali. Trots att hon dödshotats och lever med livvakter dygnet runt, så är det HON som kritiseras. Horribelt!

Svar: Måste läsa om detta omedelbart, tack för tipset Tommy!
Anneli Esséus

Upp